Kolejne zajęcia, to ćwiczenie praktyczne, podczas którego uczniowie mogli zaobserwować efekt świecenia żarówki. Po uzgodnieniu z nauczycielem fizyki zaprezentowano uczniom elektryczny obwód zamknięty.
Wyjaśniono dzieciom, czym jest prąd elektryczny, co to są elektrony i dlaczego się poruszają.
na tablicy każde z dzieci wykonało rysunki przedstawiające, jak wyobrażają sobie
elektrony.
Zapytano dzieci, czy znają inne źródła energii elektrycznej, poza użytym w doświadczeniu.
Ciekawostką okazało się wyjaśnienie działanie dynama rowerowego jako źródła prądu elektrycznego do zasilania oświetlenia w rowerze. Dynamo jako mała elektrownia.
Wyjaśniono dzieciom, czym jest dynamo.
Dynamo jest zbudowane z magnesu i nawiniętego drutu. Takie proste, a wykorzystywane chętnie podczas wycieczek rowerowych
Przeprowadzono pogadankę na temat prądu elektrycznego, czym jest, skąd się wziął, gdzie jest jego źródło.
Omówiono szczegółowo i wyczerpująco jak wytwarzany jest prąd elektryczny i co to są elektrownie. Wszystkim wyświetlono obraz poszczególnych ze wskazaniem na „Podział elektrowni ze względu na źródło energii” oraz wytypowano razem z dziećmi: – elektrowni najmniej zanieczyszczających powietrze, – elektrowni działających w Polsce, – elektrowni wykorzystujących odnawialne źródła energii, – elektrownie najbardziej zanieczyszczające powietrze.
Wychowankowie mieli okazję poznać sposób dostarczania prądu elektrycznego do mieszkań, a w mieszkaniu do żarówek.
Nauczyciel biologii zaproponował wszystkim uczniom samodzielne połączenie obwodu elektrycznego. Chętnych było dużo. Zabawa w małego elektryka na szkolnych zestawach zainteresowała i chłopców i dziewczynki przez najbliższe dni.
Ewa Biegańska
Magdalena Fal
Aleksandra Organista
Społeczny Zespół Przedszkolno-Szkolny 101 w Olsztynie
ul. Mroza 25, 10-692 Olsztyn
tel.: 725 556 612, tel.: 89 523 65 39
Facebook
Społeczny Zespół Przedszkolno-Szkolny 101 w Olsztynie
ul. Mroza 25, 10-692 Olsztyn
tel.: 725 556 612, tel.: 89 523 65 39
Facebook