Certyfikaty Programu Szkoły dla Ekorozwoju
W ramach Programu Szkoły dla Ekorozwoju (Eco-Schools Poland) otrzymaliśmy certyfikat potwierdzający najwyższą jakość działań szkolnych na rzecz ekorozwoju.
UROCZYSTE WRĘCZENIE CERTYFIKATU
19 czerwca w świetlicy szkolnej „Stojedynki” w Olsztynie, na podstawie scenariusza Ewy Jaworskiej „Jak sójka za morze się wybierała” zostały przeprowadzone zajęcia. Podstawą ich realizacji był wiersz Jana Brzechwy pt. „ Sójka”. Po zapoznaniu się tekstem, uczniowie wykonali liczne zadania. Między innymi: podkreślali nazwy miejscowości, pracowali z mapą fizyczną Polski, zapoznali się z jej legendą, odszukiwali największe i ważne historycznie miasta , w których bawiła tytułowa bohaterka wiersza. Dodatkowo, na podstawie przewodnika ornitologicznego zostały uzupełnione informacje na temat sójki.
Sójka jest ptakiem wielkości gołębia o beżowo-brązowym upierzeniu. Natura obdarzyła ją błękitnymi, prążkowanymi piórami na czarnych skrzydłach. Wśród znajdowanych często w lesie piór upuszczonych przez ptaki, to błękitne piórko ze skrzydła sójki jest najłatwiej rozpoznawalne. Ogon sójka ma czarny, natomiast kuper i podogonie ładnie kontrastują białym kolorem. Na wierzchu głowy widoczny jest czasami krótki, dość luźny czub. Od dzioba odchodzi czarny wąs.[1]
Wyprawa sójki jest zawiła, ale w końcu możemy odetchnąć z ulgą. Nie wyprawiła się ! I tak powinno być, bo dalekie zamorskie wyprawy nie leżą w jej zwyczaju.[2]
Kursowała od Szczecina do Kielc, nocowała w Gdyni, wpadła do Pułtuska, potem do Torunia, Gniezna, Łodzi… Trudno nadążyć za jej lotem. Jednakże niesamowite podróże sójki zachęcają do odwiedzania pięknych zakątków w Polsce.
[1] http://www.otopjunior.org.pl/pl/nowosci/ptak_miesiaca/sojka_ptak_pazdziernika
[2] http://www.otopjunior.org.pl/pl/nowosci/ptak_miesiaca/sojka_ptak_pazdziernika
Nasze działania są na stronie międzynarodowej akcji Spring Alive, która zachęca dzieci z trzech kontynentów – Europy, Azji Środkowej i Afryki – do obserwacji razem ze swoimi nauczycielami i rodzinami corocznych powrotów dymówki, bociana białego, kukułki, jerzyka i żołny.
Nasze działania są na stronie międzynarodowej akcji Spring Alive, która zachęca dzieci z trzech kontynentów – Europy, Azji Środkowej i Afryki – do obserwacji razem ze swoimi nauczycielami i rodzinami corocznych powrotów dymówki, bociana białego, kukułki, jerzyka i żołny.
Korzystamy z zabawy w Miasteczku Planeta Energii
Wycieczkę zaczęliśmy spacerem nad brzegiem jeziora, zatrzymując się do pamiątkowego zdjęcia. Szybko dotarliśmy na miejsce i rozpoczęliśmy zwiedzanie.
Podczas wizyty w Energobusie było bardzo wesoło, widząc jak po potarciu balonem, włosy Magdy unoszą się do góry. Mieliśmy szansę sprawdzić, ile energii potrzeba, żeby rozpalić żarówki ledowe, a ile żeby rozpalić żarówki żarowe. Kręcąc specjalną korbą wytwarzaliśmy energię i obserwowaliśmy, które żarówki zaświecą się jako pierwsze.
Przeszliśmy do sekretnego namiotu, a tam zauważaliśmy, że elektrownie słoneczne mogą powstawać na łące, a nie w lesie, bo drzewa zasłaniałyby dostęp promieni słonecznych. Największym zainteresowaniem w tej strefie cieszyły się jednak rowerki stacjonarne, do których podłączone były mini samochodziki elektryczne. Chętni byli wszyscy, ale tylko trzy pary pedałując, sprawdziły czyje auto pojedzie dalej. Pozostali uczniowie głośno dopingowali swoich faworytów.
Każdy mógł uzupełnić wiedzę o tym, jak działa prąd i jakie są podstawowe źródła energii elektrycznej oraz jak racjonalnie i przyjaźnie dla środowiska z niej korzystać. W namiocie z kinem 3D, poznaliśmy historię planety profesora Volta. W punktach doświadczalnych czekały na nas eksperymenty i konkursy z nagrodami. Zapamiętaliśmy, kiedy obieg jest otwarty, a kiedy zamknięty, jak płynie prąd, czym on jest, do czego jest wykorzystywany, które urządzenia wykorzystują najwięcej prądu, które mają największą moc, a także co to jest elektryzowanie ciał czy przedmiotów. Nowością okazała się obserwacja pracy Generatora Van Der Graffa. Nie będzie teraz już kłopotu z odróżnieniem izolatora od przewodnika, a czarodziejska kula pokazała powstające podczas doświadczenia pole magnetyczne, które powodowało świecenie żarówki energooszczędnej.
Ewa Biegańska, Jolanta Słotwińska, Aleksandra Organista
W piątek 15.05.przyjrzeliśmy się z bliska łubiance pełnej ślicznych kwiatów. Panie poradziły, by je zasuszyć i ocalić od zapomnienia. Te małe drobinki wydawały się uśmiechać do dzieci z dywanu kartek. Ususzone rośliny będą miały nowe przeznaczenie, wykonamy z nich piękne prace plastyczne.
W poniedziałek kontynuowaliśmy zabawę pełną radości i wymalowaliśmy na odzyskanym oknie styropianowym wzory niezapominajek. – Proszę pani czy wystarczy, czy mogę namalować więcej? – pyta Lenka. Zainspirowani działaniem wykonaliśmy zadanie. Stworzone dzieło posłużyło za ramę do pamiątkowych zdjęć. Nie ma jak radość tworzenia, to takie proste!
Wychowawczynie świetlicy STOJEDYNKI:
Ewa Biegańska, Jolanta Słotwińska
Na lekcję eksperyment zapraszamy do STOJEDYNKOWEJ świetlicy
Święto strażaków i straży pożarnej, chociaż oficjalnie ustanowione dopiero w 2002 r., od setek lat obchodzone jest w Polsce w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej, św. Floriana dnia 4 maja. Z okazji Dnia Strażaka uczestniczyliśmy w zabawach i eksperymencie z płomieniem świecy. Zestaw zabaw i ćwiczeń, uświadomiły dzieciom, jak wiele istot zamieszkuje trawy i nieużytki i jak ogromną katastrofą jest dla nich pożar.
Co zdepczą stopy?
To zadanie do wykonania na łące wykonaliśmy na przyszkolnym trawniku. Makulaturowe kartki papieru (tzn. zapisanego), mazaki, nożyczki i każde dziecko odrysowało kształt swojej stopy, a następnie wycięło ten kształt, aby powstała ramka z dziurą po stopie.
Przed szkołą każdy znalazł jakiś fragment trawnika i położył tam swoją ramkę. Wykonanie dokładnej obserwacji terenu, który znajduje się wewnątrz wyciętej stopy zajęło małą chwilę. Ile roślin i zwierząt znajduje się na fragmencie ziemi, który depczą nasze stopy? Na rysunkach widać ciekawe efekty . Dodatkowo chętni pokolorowali i wycięli maski zwierząt, które mogą żyć lub żerować na łące.
Doświadczenie
Strażacy bez sikawki – czyli jak zgasić ogień w magiczny sposób?
Aby zgasić świeczkę wystarczyło ją zdmuchnąć, ale to nie byłoby takie ciekawe!
Wypalanie traw to barbarzyństwo, jednak wciąż wielu ludzi kontynuuje ten nielegalny proceder.
Przeciwstawiamy się takiemu zachowaniu! Wskutek pożarów giną setki zwierząt, przed
szybko rozprzestrzeniającym się ogniem nie mają szans uciec m.in. krety, norniki, dżdżownice
Ziołowy ogródek wielu rodzajów kiełków wyhodujemy. Odżywcze pyszności do zdrowego odżywiania wykorzystamy i w kanapkach smacznych zjemy. Świeże kiełki zbóż, roślin strączkowych i ziół mają dużą wartość odżywczą. Zawartość witamin w kiełkujących ziarnach rośnie w ciągu kilku dni. Kiełki hodowane w mnożarce, doniczkach i plastikowych pojemnikach po jogurtach lubimy obserwować podczas wzrostu i fotografować.
Druhna Daria ze STOJEDYNKI
w Olsztynie chce pomóc Ziemi.
W ramach realizacji projektu Szkoły dla Ekorozwoju – Zielona Flaga w świetlicy realizujemy zadania związane ze środowiskiem naturalnym. Przez to lubimy, gdy inni angażują nas – dzieci w coś nowego.
Uczennica gimnazjum przyszła zapytać czy może poprowadzić zajęcia o segregacji odpadów. Jest to bliski temat wychowankom, a więcej informacji tylko ubogaci posiadaną wiedzę. Kto sięgnie po więcej? – Wszyscy!
„Nie bądź jednorazowy”- to główne hasło tegorocznej akcji prowadzonej przez Fundację Ekologiczną ARKA! Włączyliśmy się i zaprosiliśmy Darię, by intensywniej dbać o naturę.
30.04.2015r. w Społecznym Zespole Przedszkolno – Szkolnym 101 w Olsztynie z okazji Tygodnia dla Ziemi gimnazjalistka Daria zasłużyła na pochwałę. Przygotowała dla wychowanków świetlicy zajęcia z edukacji ekologicznej. Uczniowie klas I- III odpowiadali na pytania starszej koleżanki związane z segregacją surowców wtórnych i wykazali się znajomością kolorów pojemników, do których wyrzuca się : papier, szkło i plastik. To dobry nawyk, gdyż najważniejsze jest zmniejszenie ilości powstających odpadów. Metoda oddzielania śmieci usprawnia utylizację oraz odzysk odpadów nadających się do ponownego użytku lub przetworzenia i wykorzystania przy produkcji nowych materiałów (recykling).
Tylko trzy kosze w żółtym, niebieskim i zielonym kolorze i już jest czyściej. Wszystkie dzieci dobrze wiedziały, które surowce wtórne wkleić na przygotowane plakaty. Potem chętni bezbłędnie powrzucali wybrane odpady do określonych pojemników.
Ponadto Daria przypomniała wszystkim o szkodliwości substancji zawartych w zużytych bateriach i zachęciła:
Jest akcja, jest okazja: – pozbądź się z domu niepotrzebnych baterii i wyrzuć do odpowiedniego zbiornika przy świetlicy.
Ogłosiliśmy z dziećmi wielką kampanię i zachęcaliśmy afiszami wszystkich uczniów, rodziców i przyjaciół szkoły. Wspaniałe projekty plakatów wykonali chętni z klas I- III w programie Paint. Jeden wydrukowano i rozklejono na korytarzach i na drzwiach wejściowych.
W efekcie napisaliśmy list zgodnie z propozycją ze strony Fundacja Ekologiczną ARKA w wersji elektronicznej.
Nie przestaniemy dbać o najbliższe otoczenie i innych będziemy upominać. Już dziś przejmijcie nasze dobre praktyki!
Ewa Biegańska, Jolanta Słotwińska wraz z uczniami.
PRZYPOMINAMY EKOLOGICZNĄ PIOSENKĘ Z UBIEGŁEGO ROKU
zanieczyszczony cały las
Spaliny ciągle idą w świat
Zamyka się przed nami kwiat
Te stosy śmieci – samo zło
Gatunków zwierząt coraz mniej.
Musimy zrobić dzisiaj coś
I teraz opowiemy, że…
Ref.:
Będzie ekologicznie
Będzie wesoło
Zagadek rozwiążemy sporo
Eko torby pomalujemy
I zasiejemy owsa całą moc
by segregować dzień i noc
Odpadom już nie damy szans
A piktogramy w szkoleeee… zdobią każdą ze ścian.
Dziś w STOJEDYNCE każdy wie
jakie gatunki zwierząt, roślin na tej ziemi
Przyrodę obserwować chce
i znowu śpiewa refren ten.
Ref.: Będzie ekologicznie
LUTOWA ZBIÓRKA ELEKTROODPADÓW
Ekodzieci przynoszą elektrośmieci do 23 lutego 2015r.
Jeśli Twoi znajomi mogą oddać zepsuty sprzęt
elektryczny, zapewnimy bezpłatny odbiór.
WOJEWÓDZKI KONKURS „NASZE PTAKI” ROZSTRZYGNIĘTY
W wojewódzkim konkursie „Nasze ptaki” udział wzięło ponad 1100 dzieci z 33 placówek. Konkurs adresowany był do dzieci w wieku przedszkolnym, klas I-III szkół podstawowych
W realizacji zajęć nauczyciele i dzieci korzystały z propozycji zawartych w scenariuszach zajęć „Ptaki w edukacji wczesnoszkolnej” i inne materiały Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków www.otop.org.pl.
Dzieci pod opieką nauczycieli w świetlicy i rodziców oraz przy współpracy z leśnikami podejmowały różne działania związane z ptakami Relacje z ptasiej edukacji dostępne są na stronie Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie www.wmodn.olsztyn.pl zakładka OCEE – konkursy.
http://www.wmodn.olsztyn.pl/ocee-konkursy/122/seminarium-quot;nasze-ptakiquot;.html
Przygoda z ptakami dała radość z poznawania wielości gatunków i uczyła poszanowania tajemniczego świata.
27 stycznia 2015 r. w Muzeum Przyrody w Olsztynie odbyło się seminarium SEMINARIUM PODSUMOWUJĄCE KONKURS NASZE PTAKI
Dni Przyjaciół Lasu 2015!
Jest to ogólnopolska akcja mająca na celu przybliżenie wszystkim wiedzy o polskich lasach oraz ludziach, którzy o nie dbają. „Dni Przyjaciół Lasu” startują już dziś, by w kwietniu 2015 r. zakończyć się Wielkim Spotkaniem Przyjaciół Lasu, które odbędzie się w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Pana Bronisława Komorowskiego
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Bronisław Komorowski objął honorowym patronatem obchody Dni Przyjaciół Lasu 2015. Pan Prezydent skierował list do uczestników i organizatorów Dni Przyjaciół Lasu 2015, który zamieszczamy obok. List zostanie również dołączony do zaproszeń zachęcających młodych ludzi i nauczycieli do do udziału w konkursach. Zaangażowanie Prezydenta RP w projekt Dni Przyjaciół Lasu jest wyrazem uznania dla działań Towarzystwa Przyjaciół Lasu i wsparcia dla idei organizowanych obchodów oraz towarzyszących im konkursów, które promują wśród dzieci i młodzieży szkolnej proekologiczne zachowania, zachęcając do pogłębiania wiedzy o polskich lasach i naszej ojczystej przyrodzie.
Drogie Dzieci, Droga Młodzieży
To do Was skierowana jest cała organizowana przez nas akcja i to Wasz wysiłek włożony w poznawanie polskiej przyrody chcemy nagrodzić. Jednym z najlepszych czynników zachęcających do nauki jest współzawodnictwo, dlatego przygotowaliśmy dla Was cztery konkursy edukacyjne, w których mogą wziąć udział dzieci i młodzież w różnym wieku. Więcej o nich przeczytacie w zakładce
Zachęcamy do wspólnej zabawy!
Drodzy Nauczyciele i Rodzice
Do Was – jako mentorów najmłodszych pokoleń – należy przywilej kształtowania umysłów młodych ludzi, którzy za kilkanaście, bądź kilkadziesiąt lat będą podporą polskiego społeczeństwa. Jednym z aspektów edukacji dzieci i młodzieży jest niewątpliwie kształtowanie nawyku dbałości o środowisko przyrodnicze. Towarzystwo Przyjaciół Lasu już od ponad dziesięciu lat stara się Wam w tym pomagać. Opierając się na naszych dotychczasowych działaniach edukacyjnych o charakterze ogólnopolskim i ogólnoeuropejskim, dziś mamy przyjemność zaprosić Was do ogólnopolskiej akcji „Dni Przyjaciół Lasu”, podczas której chcemy dotrzeć do szkół i placówek oświatowych w całej Polsce.
Zapraszamy wszystkie szkoły oraz placówki edukacyjne do organizacji
lokalnych obchodów „Dni Przyjaciół Lasu”.
Mamy nadzieję, że te wydarzenia zachęcając nas do dbałości o lasy oraz szerząc świadomość ekologiczną wśród społeczności lokalnych, przypomną nam, że dbając o przyrodę w najbliższej okolicy – razem dbamy o całe środowisko.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami nt. lokalnych obchodów „Dni Przyjaciół Lasu” oraz konkursów i zadecydowania w których wydarzeniach Wasza placówka weźmie udział.
Audyt w STOJEDYNCE
W roku szkolnym 2014/ 2015 świetlica STOJEDYNKI po raz pierwszy przystępuje do realizacji zadań zmierzających, do zdobycia międzynarodowego Certyfikatu Zielona Flaga charakteryzującego szkoły przyjazne środowisku przyrodniczemu.
Pierwszym zadaniem zostało przez nas zrealizowane było przeprowadzenie audytu ekologicznego. Ankietowana przez nas grupa, to dzieci z klas „0”- III. Chętni uczniowie zbierali informacje dotyczące poszczególnych obszarów. Informacje ogólne o szkole uzyskali od nauczycieli, pań woźnych. Zaglądali do klas szkolnych, toalet wyglądali przez okna. Pytali w sekretariacie, spotkali Panią dyrektor, podpytywali kolegów ze starszych klas pracujących w sklepiku. Sprytni rozmawiali z paniami wydającymi obiady. Wspólnie przypominaliśmy wygląd terenów przyszkolnych.
Czy wiecie skąd pochodzą choinki?
Jakie są rodzaje drzew iglastych?
Na te pytania próbuje odpowiedzieć Ola Remiszewska z kl. III truskawkowej.
Źródłem były zasoby Internetu.
Różnorodne ptaki w mieście
Powitaliśmy leśnika- tatę Huberta i obejrzeliśmy prezentację. Multimedia uruchamiał sam chłopiec.
Ptaki, nawet w mieście towarzyszą nam zawsze. Czasami mamy trudności z ich rozpoznawaniem.
Bardzo prosto i ciekawie uczniowie mieli okazję odróżnić kawkę, wronę czy gawrona.
Tak znane opierzone zwierzęta mają zimowy problem, gdy spod śniegu nie widać żadnego jedzenia.
Omówiliśmy sposoby dokarmiania ptaków.
Kiedy zacząć? Gdy przyjdą silne mrozy i śnieg.
Czym karmić? Ziarnem.
Jak długo? Do ustąpienia mrozu i śniegu.
Dziękujemy.
Uwielbiają zajęcia multimedialne, dzięki którym tworzą nowe pomoce przydatne dla rówieśników.
Tym razem inspiracją były łabędzie- ptaki, którym w grudniu poświęcamy więcej uwagi.
Korzystano ze źródeł Internetu.
„ŚNIŁA MI SIĘ CHOINKA”…
Skoro tak, to nadchodzą święta, bo zanim będą prezenty, muszą pojawić się choinki.
STOJEDYNKOWA ŚWIETLICA już po raz siódmy zorganizowała konkurs plastyczny dla olsztyńskich szkół. Dzieci skonstruowały takie chojaki, jakby były z najpiękniejszych snów i oczywiście ekologiczne.
Mali artyści wykonali przeróżne drzewka:
– z papierowych tutek i plastikowych rurek,
– z nasion, szyszek lub orzechów,
– z gazet, chrupek, a nawet makaronu.
Komisja miała nie lada wyzwanie, by ocenić wyjątkową pomysłowość. Swoje dyplomy i nagrody dziatki mogły odebrać na scenie staromiejskiej podczas VI Warmińskiego Jarmarku Świątecznego. Jeszcze raz gratulujemy i dziękujemy uczestnikom i ich nauczycielom.
Ewa Biegańska
Magdalena Fal
Jolanta Słotwińska
Więcej zdjęć: http://www.ssp101.olsztyn.pl/miedzyszkolny-konkurs-snila-misie-choinka/
Przygoda z ptakami daje radość z poznawania wielości gatunków i uczy poszanowania tajemniczego świata.
Co odkryją przed nami sikorki- bogate w piękno kolorów rozświetlą na wystawie szkolny korytarz.
Tematem przewodnim zajęć w ramach Eko- projektu: „Szkolne dni chleba i miodu w Stojedynce” była bioróżnorodność. Zadania związane z projektem zrealizowano w formie zajęć warsztatowych w okresie od 3 do 6 listopada. Dzieci dowiedziały się jakie są gatunki zbóż, rodzaje chleba oraz poznały etapy jego powstawania. Słuchały opowiadania o historii chleba oraz wzbogaciły swoją wiedzę na temat wartości odżywczych pieczywa. Na holu szkoły wszyscy uczniowie, nauczyciele i rodzice oglądali prezentację multimedialną o dawnym i nowoczesnym sposobie pieczenia chleba i jego wielu odmianach.
W trakcie zajęć plastyczno- technicznych milusińscy wykonali kukiełki, a następnie przygotowali przedstawienie pt. „Od ziarenka do bochenka”. Wcielili się również w rolę piekarzy i własnoręcznie upiekli chleb.
Na kolejnych zajęciach młodsze dzieci dowiedziały się, skąd się bierze miód, jak wygląda ul, czym zajmują się pszczoły. Uczniowie mieli okazję skosztowania wielu gatunków miodu. Zdobytą wiedzę przekazali swoim kolegom i koleżankom w formie teatrzyku kukiełkowego.
Dla precyzyjnego utrwalenia kolorów pór roku fotografujemy i malujemy.
Społeczny Zespół Przedszkolno-Szkolny 101 w Olsztynie
ul. Mroza 25, 10-692 Olsztyn
tel.: 725 556 612, tel.: 89 523 65 39
Facebook
Społeczny Zespół Przedszkolno-Szkolny 101 w Olsztynie
ul. Mroza 25, 10-692 Olsztyn
tel.: 725 556 612, tel.: 89 523 65 39
Facebook